HelenaKatarina

To Kalokairi Mou

Kategori: Allmänt

Har läst mycket om Grekland det seanste, säkert precis som många andra.
Men det som jag funderar över eller snararre förfaras över är folks attityd mot Grekland och deras ordval när de pratar om grekerna. Ja, Grekland har bara sig själva att skylla när det kommer till krisen och allt det här. Och det kommer de förmodligen aldrig att erkänna ;) Men så är det ju såklart. Och ja, deras system är märkligt och det är konstigt att man pensioneras vid 50 års ålder. Osv osv.
Listan kan ju göras ganska lång på märkliga saker men man skall väl också komma ihåg att anledningen till att jag och så många andra fullkomligt älskar Grekland är ju för de galna och konstiga sakerna.
Kanske inte just dessa jag skrev ovan men så mycket annat. De kör bil fort, de tutar alltid, de röker och dricker litervis med raki för att det är bra för hälsan och de äter middag mitt i natten. Barnen är uppe för länge och man har ett livligt sätt att prata till varann. De är fruktansvärt hjälpsamma och har du en gång fått en grekisk vän så är dem faan svåra att bli av med ;)

Vi älskar väl det galna Grekland? Jag vill inte ha ett stramt och tråkigt Grekland. Det kan jag få i Sverige.
För let´s face it. Sverige är ganska tråkigt! Och framför allt, Sverige är lagom.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: