HelenaKatarina

En sak till...

Kategori: Allmänt

Fick inte helt med det absolut jobbigaste här nere. TAXIBILARNA. Det är helt klart det absolut värsta här!
Dumt kan man tycka om man aldrig vart här men ni skall bara veta hur mycket de tutar. Alla kör med en hand på tutan och den andra på ratten helst. TUT TUT TUUUUUUT! Så finns de olika tut som menar olika saker, typ tut är flytta dig lite tack elelr här kommer jag. Tut tut tut är se upp! Och så det värsta du kan råka ut för TUUUUUUUT! Då är det ofta en arg egytier som antingen tycker att du är helt åt helvete felplacerad eller så har handen fastnat på tutan. Oftast det första alternativetdock...

Och ja, det är ju inte det enda. För er som vart här så vet ni också att egyptierna är MYCKET pengakåta. de år allt för att få en extra pund i fickan. Taxichaufförerna är inga undantag. Man har alltid en diskusion med chauffören innan man hoppar ur bilen om hur mycket man ska betala. Ofta får man slänga pengarna på dem och springa ut.

Som att inte detta vore någ så är alla taxis också pimpade med alla möjliga saker. Det roligaste jag vart med om är en taxibil som hade fullt med gosedjur hängades i hela bilen och när man tryckte på dem så lät dem. Detta tyckte vi var mycket roligt och chauffören tyckte det var ännu roligare för han skrattade mest av alla. :)

Som jag skrev ovan så är taxichaufförerna väldigt pengakåta alltså. detta gör att de försöker få kunder till varje pris!
När man är påväg ner från vårt hus, mot Sheraton road så kommer det ofta en 5 taxibilar på vägen ner, detta är en sträcka som tar kanske 3 min att gå, första tutar, andra frågar lite dumt: Taxi?, tredje saktar in men kör snabbt vidare när han upptäcker att man inte vill ha nått med honom att göra, fjärde har sett de tre andra så han kör bara förbi medans den femte tutar hejvilt och man liksom ser i hans ögon hur gärna han vill att just jag skall åka med. då skall det också sägas att jag går, vid sidan av vägen med solglasögon och visar inte ens med ett finger att jag faktiskt vill ha en taxi.
Denna procedur fortsätter hela vägen till kontoret och resten av dagen. Underbart!

Ofta också när man skall över vägen så är det ju en hel del trafik, här är det en hög refug i mitten som man skall ta sig över. Där får man ofta stanna för det är trafik. Du börjar gå över men ser då att dessa ovan nämda fyrhjulingar kommer och stannar mitt framför dig i det bortre körfältet(om man nu kan kalla det körfält, inga linjer finns) så man kommer liksom inte förbi, du står där mitt i vägen och kan typ inte ta dig någonstans, går du framför bilen så kör han typ på dig och går du bakom så kommer det en jallabuss och kör på dig. Du får vackert vänta tills han fattat och kör vidare mot första bästa ryss.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: